Vliegen en de eerste dag in Auckland

29 oktober 2015 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Eindelijk de reis is begonnen. Bij het inchecken blijft de weegschaal van de incheck desk staan op 35,2 kg aan ruimbagage.  Daar moeten we het de komende 73 dagen mee doen. Voor sommige mensen is dat het normale gewicht voor een weekje vakantie, maar voor ons in dit geval voor ruim 10 weken. We hebben natuurlijk ook nog 2 rugzakken als handbagage, maar de inhoud daarvan bestaat voornamelijk uit apparatuur en spullen als fotocamera, gopro, powerbar, statief, selfie stick, reisstekker, reis speaker, navigatie, drop, lees- en reisboeken, tijdschriften en een paar honderd meter aan oplaad snoeren. Ja inderdaad, al Nicole d'r gadgets moesten mee.

Voorbij de douane liet ik me toch nog verleiden door een biografie van Eric Clapton, haalde Nicole wat NZ-dollars en konden we al snel boarden. Tot mijn verbazing kwam ik daar een oud-collega tegen van NCOI die op vakantie ging naar Bali. Aan board kwam de mededeling dat we iets later vertrokken vanwege het papierwerk dat moest worden afgehandeld van de technische storing die er was. Ongeveer een half uur later vlogen we weg in de Boeing 777 van Emirates.

Eerste stop Dubai. Op het vliegveld van Dubai hadden we ongeveer een uur voordat het boarden weer zou beginnen. Dus koffie en een croissantje bij de Starbucks. Ik denk dat dit ontbijtje niet erg hoog eindigt op de culinaire ladder op onze reis. Eerst nog een strenge controle op vloeistoffen in de handbagage en toen aan board van de A-380. Waarschijnlijk hadden ze niet door wie we waren, want we werden niet geüpgraded naar business class. Deze reis naar Brisbane duurde ongeveer 14 uur waarin we ons vermaakten met het onboard entertainment-systeem. Filmpje, concertje, serietje en af en toe naar buiten kijken via de camera's die filmen vanaf de neus de staart en recht naar beneden. Gelukkig af en toe ook de ogen dicht.

In Brisbane moesten we het vliegtuig uit en hadden we ook ongeveer een uur voordat we weer terug aan board gingen voor het laatste stuk naar Auckland. In Brisbane komen we tijdens deze reis nog 2 keer terug. Een keer met het vliegtuig en een keer met de campervan. Deze vlucht duurde ongeveer 3 uur.

Aan het eind van de vlucht werd omgeroepen dat Nieuw Zeeland net als Australië strenge wetten heeft om de ecologie van het land te beschermen. Dat wisten we natuurlijk van het tv-programma border security, toch schrokken we van het formulier dat we naar waarheid moesten invullen. De dropjes hadden we al op, maar is een doosje Smint ook voedsel dat niet ingevoerd mag worden. Dat hoesje van koeienvel voor de iPhone is dat geen dierlijk product dat niet mag en er zit nog wat modder op onze hardloopschoenen. Je wordt toch een beetje zenuwachtig als je met een paar honderd man stapje voor stapje dichter bij de security komt. Gelukkig mogen het hoesje en de schoenen mee. Alle bagage ging nog wel even door de X-ray en een leuke labrador kwam nog even snuffelen. Met een shuttle bus gingen we naar de stad en op ongeveer 100 meter van ons hotel konden we uitstappen.

Hoewel het erg verleidelijk was om even te gaan liggen zijn we maar gelijk onder de douche gestapt en daarna naar het centrum van de stad gelopen. Na wat gegeten te hebben, zijn we toch maar terug naar het hotel gegaan. Inmiddels was het 21.30 u. maar konden we onze ogen niet meer open houden.
Midden in de nacht zijn we nog wel even wakker geweest, maar uiteindelijk toch door geslapen tot de ochtend.

Op de eerste dag in Auckland zijn we maar gelijk de Sky tower opgegaan. Deze 324 meter hoge toren uit 1997 is de blikvanger van de stad. Hoewel het zwaar bewolkt was kon je toch ver kijken. Leuke details zijn ook de glazen vloer van 38 mm. die ook in de lift zit. Na een paar rondjes op de verschillende decks en koffie in de Sky bar zijn we eenmaal beneden naar Viaduct Harbour gewandeld. Auckland is gebouwd op een aantal vulkanen dus gaan de straten vrij stijl op en neer. Dus als je loopt doe je vanzelf al een goede work-out. Viaduct Harbour is een wijk rond de jachthaven waar ook veel restaurants en barretjes zijn. Ook vertrekken hier veerboten naar de diverse eilandjes rondom de stad. Langs de kade stonden ook een aantal zeecontainers die werden gebruikt als bibliotheek om even een boek te lezen, verkooplocatie voor mooie appartementen in de jachthaven en in een aantal containers werden natuurfoto's tentoongesteld van professionele fotografen. De foto's en time lapsen waren allemaal in NZ gemaakt. De locaties hebben we maar even genoteerd om indien we er langs komen een amateur poging te wagen. De foto 's avonds van de Sky tower met de camera op het statief was een goede eerste poging.

1. Dave:
    28 oktober 2015
    Zo de kop is eraf! Auckland is verder niet heel interessant dus op naar het natuurschoon jullie!
  2. Jaco:
    29 oktober 2015
    Super!!!
  3. Dianne:
    30 oktober 2015
    Helemaal in de reis-modus dus! Goed om te lezen dat de labrador leuk was, de modder geen probleem en Nic geniet van al haar gadgets... Geniet! En heel veel plezier xx